Een persoonlijk verhaal heeft een eigen publiek
Persoonlijke column van Ivo Holmer.
Op de laatste dag van de Boerenversneller werden we welkom geheten in Eindhoven, op een plek met uitzicht over de ‘verboden stad’. Volgens de eigenaar van de locatie een prachtig ruim uitzicht op een levendig en creatief dorp met opgeknapte oud-Philipsfabrieken. Volgens een van de boeren een zooitje oude betonnen blokkendozen. Dan is een uitgestrekt groen uitzicht toch echt mooier. Ieder zijn ding, zullen we maar zeggen.
Dicht bij jezelf blijven
En laat daar nou net de dag over gaan, ons ding. In de pitchtraining van spreker en moderator Linda Vermaat leerden we een gestructureerd en goed lopend verhaal vertellen, waarmee we onze toeschouwers zullen boeien. In de theorie kwam aan bod dat het goed werkt om te vertellen waarom je iets doet en wat je er mee wil bereiken, in plaats van simpelweg te zeggen wat je doet. Mensen worden niet enthousiast van feiten, maar wel van een persoonlijk verhaal. Ook leerden we dat niet iedereen naar je verhaal hoeft te luisteren. Bijvoorbeeld dat je als vleesveehouder niet per se de vegetariërs in de zaal hoeft te overtuigen, maar wel degene wil bereiken die interesse heeft in een mooi, luxe stukje vlees. Als je je verhaal dicht bij jezelf houdt overtuig je misschien niet iedereen, maar trek je wel de mensen aan die jouw product interessant vinden.
De koe bij de horens vatten
Vanaf het begin van de Boerenversneller werden we uitgedaagd om ons verhaal aan te scherpen. Waarom doe ik het werk wat ik doe? Waar wil ik voor staan? Voor mij komt dat neer op Nederland trots maken op de agrarische sector met behulp van prachtige producten. Kijkend naar trends en ontwikkelingen stel ik mezelf de vraag hoe dit in het toekomstbeeld past. Wie is mijn klant en hoe kan ik die het beste bereiken? Koeien op speciale wijze houden voor de kaasmakerij is een goed idee, maar hoe past dat op het bedrijf? En wat betekent dit financieel? Allemaal zaken die we bij de horens hebben gevat in de Boerenversneller. Daar kan je enorm over uitweiden, terwijl mensen er maar een paar dingen van kunnen onthouden.
Buitenlandse kazen van Nederlandse bodem
Bij presenteren geldt hetzelfde als bij veel andere zaken: oefening baart kunst. Aan het eind van de dag staan we daarom zelf op het podium. “Nederland staat bekend als een koeienland met kaaskoppen,” begin ik ongemakkelijk terwijl ik iedereen aankeek. Het zijn de zinnen die ik een half uur eerder had bedacht. Dan denk ik terug aan de tip dat het míjn verhaal is, ík ken dit het beste. “Hoe kan het dan dat er in de supermarkt in het schap met speciale kazen alleen maar buitenlandse kazen liggen en wij twee derde van onze melk exporteren?” vervolg ik. “Daar wil ik verandering in brengen! Door buitenlandse kaassoorten te maken van Nederlandse bodem. Met koeien die speciaal gehouden worden om de beste kwaliteit melk te leveren voor deze kazen. Kwaliteit zit niet alleen in smaak maar ook in duurzaamheid, biodiversiteit en een goede prijs voor de melk. Mijn volgende stap is om uit te zoeken hoe dit thuis in het bedrijf past.” Less is more was ook een van de tips van Linda, dus hier laat ik het voor nu bij. Maar ben jij die ene persoon in mijn publiek die geïnteresseerd is geraakt en mij verder kan helpen dan hoor ik graag van je!
Over Ivo Holmer
Ivo (31) werkte de afgelopen jaren bij FrieslandCampina maar onderzoekt op dit moment of hij een kaasmakerij kan starten in aanvulling op het melkveebedrijf van zijn ouders en broer. Het gaat Ivo om het maken van speciale kazen, zoals we die kennen uit het buitenland, op basis van een duurzame productielijn met aandacht voor verassende smaken, koeien, lokale economie en biodiversiteit.
Over deze column
In het Boerenversneller programma gaan boeren op zoek naar haalbare, logische en duurzame innovaties op het boerenbedrijf. Niet alleen, maar samen met De Nieuwe Boerenfamilie. De Nieuwe Boerenfamilie is de boer met een groep betrokkenen daaromheen: de uitvinder, de architect, de ambtenaar, de marketeer, de chefkok, de bankier, de jurist, de ontwerper. In deze rubriek lees je over hun ervaringen. Ook deelnemen in 2022? Geef hier je interesse aan!
Deze column is geplaatst op de regiosites van Agrio, waaronder Stal en Akker.
Beeld: Marleen Annema
Tekst: Ivo Holmer