Zo ziet De Nieuwe Boerenfamilie er online uit
We leven momenteel in een bizarre tijd, die onze systemen ontregelt, onze (mentale) gezondheid op de proef stelt, én die ons uitdaagt om creatief te zijn en groot te denken. Want het lijkt erop dat de wereld nooit meer hetzelfde zal zijn.
De wereld van de Nederlandse boer is daarop geen uitzondering. Daarom blijven we vanuit De Nieuwe Boerenfamilie graag digitaal in gesprek. Eens per maand nodigen we je uit met al je familieleden in gesprek te gaan. Kon je er niet bij zijn? Hieronder lees je de verslagen van de eerste drie online meetings terug.
Op donderdag 2 april kwamen we voor het eerst online bij elkaar, en dat was een groot succes. Een verslag van Familielid Hadassa Smit:
Donderdagmiddag in de hangout
De allereerste online meeting van de Nieuwe Boerenfamilie! met een gemixt gezelschap van boeren, boerendochters, coaches, filmmakers, schrijvers, programmamakers, pr- & communicatiestrategen en een productieleider slash kok (ikzelf). Een heel gevarieerde familie dus en precies wat de Boerenfamilie tot zo’n goede familie maakt, omdat deze verschillen samen wel het verschil zouden kunnen maken.
Waar Maryse gelukkig nog niet merkt dat het lastiger gaat op haar melkveebedrijf (behalve dat ze er ook juf bij geworden is), merkt Sander duidelijk dat zijn afzet van de patataardappel veel lager is en sommige afnemers helemaal niet meer kunnen afnemen omdat ze uit België komen. Hij heeft een kraam aan de weg waar de hele familie aan meewerkt. Hij adverteert hiervoor op Facebook en Instagram en dat lijkt te werken! Waar hij eerst zes zakken per dag verkocht waren dat er na de social media actie al honderd. Niet genoeg, want het is nog lang geen vrachtwagen vol, maar zeker een heel goed en fijn begin.
Het is nog niet echt in te schatten hoe groot het probleem gaat zijn voor de producenten. Dat er veel minder seizoenarbeiders gaan zijn om te komen oogsten is wel iets waar we vanuit kunnen gaan, maar gelukkig is er vanuit de familie al een aanmelding voor hulp! LTO heeft een platform opgezet voor hen die hulp zoeken en proberen daar goede matches te maken. Voor de afzet van producten zijn er ook al een heel aantal sites zoals Find Farm, een zoeksite waar boerderijwinkels zich aan kunnen melden. En de Facebookgroep Koop mijn oogst en initiatieven als Boerschappen en Vitamineactie van Buurderij proberen ook te helpen. Ook supportyourlocals gaat als een speer.
Al deze initiatieven roepen ook de vraag op hoe we kunnen dit behouden als de wereld straks weer open gaat, alles weer ‘normaal’ is en mensen weer lui worden. Tips als beloningssystemen en een abonnement worden naar voren geschoven. Klanten vrienden van je laten worden en ze meenemen je bedrijf in, nu virtueel maar straks ook in het echt. Vertel jouw verhaal, ga in gesprek met je consument offline en online. Zodat je consument zich ook echt betrokken gaat voelen. Toffe tips, maar ook veel nieuws tegelijk voor hen die normaal alleen bezig zijn met het product zelf. Voor hen lijken deze nieuwe ideeën vooral tijdrovend en uitdagend. Dus zaak ook om het laagdrempelig te houden, maar vooral ook om gebruik te maken van elkaar. Matchen dus!
Om maar te laten zien dat een meeting als deze direct al vruchten af kan werpen: Maryse zou graag hulp willen bij hoe zij digitaal goed contact kan blijven houden met haar klanten. Jetske weet hoe en gaat haar helpen. Lotte kan het contact zijn die je meer inzicht geeft door haar werk bij Wijland hoe boerderijwinkels te bereiken. Emil kan goed tips gebruiken om de zelfoogsttuin te promoten, maar kan dan zelf weer mooie reportages maken als filmmaker. Annetje kan van dienst zijn hoe ondernemers hun producten nog beter in de markt kunnen zetten. En ikzelf kan bij al jullie producten die jullie produceren of vinden in de fantastische boxen die momenteel gretig aftrek vinden bij gelukkig steeds meer mensen een heerlijk recept verzinnen. Jacolien stelt elke laatste vrijdag van de maand in haar Facebookgroep boeren voor in een interview of vlog, een laagdrempelige manier om weer meer nieuwe mensen te bereiken. Kortom door met elkaar te blijven delen wat er speelt, waar we hulp bij kunnen gebruiken, kunnen mensen al snel aan elkaar gekoppeld worden. Dat kan hier op dit fijne platform opgezet door onder andere Joszi en Yvonne die ons door dit gesprek heen leidden. Dank!
De tweede meeting, een videoverslag door Jacoline
Familielid Jacoline maakte een verslag van onze tweede Hangout, in vorm van een creatieve video. Tijdens deze tweede meeting op 17 april waren ook de boeren van de tweede boerenversneller aanwezig.
Alweer de derde keer
Tijdens de derde sessie hingen we ook weer de boeren uit de Boerenversneller in de Hangout. Samen gingen we op zoek naar concrete oplossingen voor veel voorkomende problemen. Hoe kun je als drukke boer ook frequent blijven communiceren? Hoe kun je je product afzetten nu de horeca dicht is? Je leest alle ideeën in het verslag van Familielid Silke de Jong.
NBF Hangout op 15 april
Vorige week heb ik mijn eerste bijeenkomst van de Nieuwe Boerenfamilie bijgewoond. En wat was het leuk om de grote variëteit aan deelnemers digitaal bijeen te zien komen om elkaar te helpen om samen slimmer te boeren! Onder de deelnemers waren een aantal boeren, een oesterzwamkweker, beleidsmakers, ondernemers, ontwerpers en een landschapsarchitect. Een gevarieerde groep die elkaar ook goed verder kan helpen, want we hebben allemaal één ding gemeen: onze interesse voor toekomstbestendig boeren.
Zo kaartte Erik, een oesterzwamkweker, aan dat hij ondersteuning kan gebruiken bij de tijdsintensieve communicatie van zijn oesterzwam initiatief. Er wordt hem aangeraden eens te kijken of The Plant iets voor hem kan betekenen en om ervoor te zorgen dat hij te vinden is op alle platforms, zoals Boeren en buren, findfarm.nl en het Koop onze oogst platform. Veel van deze platformen heeft Erik al gevonden, maar als kweker vind hij dat een lastig verhaal; de kracht van communicatie zit hem in de herhaling en daar heeft hij gewoonweg geen tijd voor naast zijn normale bezigheden.
Arja meent dat veel ondernemers met ditzelfde probleem zitten: “moeten we daar niet iets groters van maken en kijken of je met elkaar hier een betere oplossing voor kan vinden?” Eigenlijk heeft de boer van de toekomst een communicatie professional nodig! En geheel in lijn met de visie van De Nieuwe Boerenfamilie, is dat iets wat je het best samen aanpakt: samen fondsen zoeken of een bureautje opzetten. Een ander idee is om communicatie- of mediastudenten in te zetten voor je communicatie als boer.
Kora raadt aan om ook de lokale supermarkt als distributiepunt te overwegen. Daarmee verhoog je niet alleen je naamsbekendheid en los je op korte termijn je distributieprobleem op, maar ook op de lange termijn is het een erg zinvol extra afzetkanaal. Ook fruitautomaten op universiteiten of op het werk zijn een interessant afzetkanaal, net als het leveren aan scholen nu zij door de corona crisis met een continue rooster werken en kinderen tijdens de pauze op school aanwezig zijn.
Diana merkt op dat veel mensen wel meer lokaal willen kopen, maar de distributie daarbij vaak een probleem vormt. Zo hebben restaurants maar beperkte opslag, waardoor ze drie keer per week aangeleverd willen krijgen. Voor een kleine partij is dat niet haalbaar. “Ja, het moet ook ergens vandaan komen, en dat vergeten veel mensen in de korte keten.” Een samenwerking is nodig om dit soort distributieproblemen te verhelpen en dat balletje ligt bij de boeren ondernemers.
Momenteel zijn er zo veel kleine initiatieven en platformen om dit verhelpen, maar deze zijn niet allemaal even professioneel en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Boerenhart is een platform waarbij het is gelukt om rendabel te zijn in het leveren naar horeca. Ook puuruitaltena is een voorbeeld van een succesvolle samenwerking.
Ten slot hebben we meegedacht met Marije over de opzet van haar initiatief om zelf kaas te maken op de boerderij. Haar plan was om horeca in de buurt aan te gaan spreken, maar in tijden van corona wil ze deze plannen aanpassen. Er komen allerlei goede suggesties voorbij: van een kaasautomaat op het erf, het aansluiten bij een andere lokaal verkoop initiatief, een drive-through, het benaderen van andere (soortgelijke) kaasmakers, tot het alsnog proberen te contacteren van horeca ondernemers: sommigen staan hier nu juist voor open.
Leuk om uit verschillende hoeken zulke concrete tips te zien komen en dank aan Yvonne voor het samenbrengen van deze bijeenkomst. Ik ben erg benieuwd naar de volgende!
Volgende keer ook meepraten?
Wat kunnen boeren en niet-boeren voor elkaar betekenen in deze gekke tijden? We willen met jullie in gesprek. De agrarische sector is een van de vitale sectoren die de maatschappij op dit moment draaiende houden. Daarnaast ontstaan er allerlei initiatieven to support your locals. Wat kunnen boeren en niet-boeren voor elkaar hierin betekenen?
Data waarop we gaan videobellen
vrijdag 17 april (15:00-16:00)
vrijdag 15 mei
vrijdag 19 juni
Ben je erbij? Als je je via deze pagina opgeeft, sturen we je de link voor de Google Hangout via de e-mail.